Ruim 13% van alle ontvangen pakketjes in Nederland worden weer geretourneerd. Nederland is zelfs koploper. Dat kan beter, en duurzamer.
Black Friday, Cyber Monday, Singles Day. Een standaard gegeven in deze periode. Wist je dat er in Nederland 126.000 retourneringen zijn per dag? En dat 26% hiervan daarna onverkoopbaar blijkt? Daar zag de Hooijer Groep -met zelf ook labels onder zich- een oplossing.
Het idee en vooral toepassing is flink op gebroed, en deze week ging hun Retourvignet website live. Een initiatief om hier meer bewustzijn in te creëren, misbruik van het gratis retourneren te voorkomen en zo meer duurzaamheid te promoten. In de vorm van een concrete oplossing.
Blue 2 Blond mocht de bouw van de website en productbestelling verzorgen, zodat hun website bovendien aansluit bij het duurzaam doel van een retourvignet.
Benieuwd naar de precieze cijfers omtrent retouren? Lees hun publicatie.
Pagespeed en duurzaamheid
Pagespeed en duurzaamheid gaat op veel vlakken hand in hand. De duurzaamheid van een website is te testen via websitecarbon.com, waaruit we kunnen concluderen dat er ruim minder dan 1 gram CO2 benodigd is per pageview.
Dit is bovendien de eerste pageview binnen een nieuwe sessie, waarin bronnen nog niet de kans hebben gehad gecached te worden door de browser. Als gevolg zal het de werkelijke uitstoot zelfs lager liggen.
Bovenstaande tooling maakt deels gebruik van Lighthouse, welke ook de motor achter PageSpeed Insights is, waar we tot een 93% score komen.
De score is dus, ondanks het gebruik van third parties als Google Tag Manager, Gtag en Google Analytics, een groene 90+. Op mobiel!
Werkelijk ervaren snelheid
Tegelijkertijd snappen we als webbureau dat echte gebruikerservaring belangrijker is dan een geautomatiseerde test zoals PageSpeed Insights. Ook die cijfers zien er over verschillende metrics erg groen uit, zien we in de volgende screenshot.
Niet enkel de FCP metric (0.7 seconden), maar zelfs de LCP ligt met 0.8 seconden onder een ervaren laadtijd van één seconde. Google kijkt hiervoor naar het 75e percentiel.
Binnen de LCP heeft 93% een optimale ervaring van onder de 2.5 seconden. Dat is een richtlijn van Google, waar Google 75% als ondergrens beschouwt. Als gevolg voldoet ook deze door ons opgeleverde website aan de Core Web Vitals.
Andere cases en pagespeed resultaten:
- Regge Tegels migratie met 4085 verwijderde pagina's
- Terras & Trends met 1208 verwijderde pagina's
- Beekhuis Yachtbrokers, sneller dan hun online concurrenten
- Woningontruiming Regionaal, van 2.3 naar 0.9 seconden
- Swink, werd van 3.8 naar 0.8 seconden nog toegankelijker
- Website:
- retourvignet.com
- Oplevering:
- november 2021
- Teamleden: