Voor data analytics, content management en digitale toegankelijkheid klop je aan bij Swink. Maar dan moet hun site wel bereikbaar zijn.
Exact daar wrong de schoen. Openbare data omtrent pagespeed liet zien dat de echte gebruikerservaringen ondermaats waren. En daarnaast heeft de technical debt zich door de jaren heen opgebouwd binnen hun Wordpress site, waardoor de toegankelijkheid steeds meer in het geding kwam.
Dat kon beter, en dus werden wij benaderd. Aan de hand van een WCAG 2.1 onderzoek zijn de punten op de i gezet voor de website die we hebben gebouwd. De snelheid wisten we in één keer te tackelen.
Betere website pagespeed score
Vorige Pagespeed score
Nieuwe PageSpeed score
Een flinke verbetering binnen alle metrics die PageSpeed Insights bij een laboratorium test teruggeeft. Belangrijker is echter: merken bezoekers daar in het echt ook iets van?
Core Web Vitals: echte UX data
Dat is exact waar Google's Core Web Vitals om gaat. En het is geen toeval dat Blue 2 Blond een webbureau is dat supersnelle websites maakt voor jouw organisatie.
Zelfs met third parties zoals Google Tag Manager of (zoals door Swink gebruikt) Piwik PRO laat een door ons gebouwde site nog steeds groene resultaten zien:
Deze verandering werd ook opgemerkt aan de kant van Swink. Van hen kregen we een screenshot toegestuurd van hun dashboarding waarin onder meer het volgende te zien is:
- Average time to interact;
- Average domain lookup time;
- Average server connection time;
- Average server response time;
- Average time until DOM is ready;
- Average page rendering time.
Pagespeed verdeling onder mobiele gebruikers
Wanneer we naar de exacte verdeling van ervaren laadsnelheid kijken, wordt het zelfs interessanter. Omdat deze website niet altijd voldoende data had, hebben we maart 2021 (net voor de door ons verzorgde migratie) vergeleken met maart 2022. Let wel: in plaats van naar één pagina te kijekn (zoals de homepagina), kijken we hier naar de ervaringen over alle pagina's binnen de website.
We zien vervolgens het volgende:
- De mobiele FCP ervaring ging van 3.8 naar maar liefst 0.8.
Google kijkt naar het 75e percentiel, wat dus betekent dat voorheen 75% van alle mobiele pageviews een betere ervaring had dan 3.8 seconden.
Sinds de migratie weten we zeker dat diezelfde aandeel (75%) dus in ieder geval binnen 0.8 seconden al een webpagina ziet verschijnen. - Google deelt gebruikerservaringen op 3 groepen: good (tot en met 1.8 seconden), gemiddeld (tot en met 3 seconden) en slecht (langer dan 3 seconden laadtijd).
Voorheen had slechts 15.8% van alle pageviews een goede ervaring. Onze migratie heeft dit naar 93.8% weten te tillen. - Maar interessanter is de groep slechte ervaringen.
Wanneer deze website 1000 mobiele pageviews per maand had, had 446 pagina's dus een slechte ervaring. En na onze migratie zou dat nog maar 10 pageviews zijn. - En dat betekent dat buiten SEO om, het goed is voor te stellen wat deze positieve verschuiving met visitor retention en conversie (in welke vorm dan ook) zal doen.
Ook klaar me de snelheid van je huidige?
En zit er geen vooruitgang in? Zet je SEO en UX weer bovenaan de agenda!
SEO migratie
Voor de verhuising van Wordpress naar het Lightbolt CMS hebben we voor een meer soepele SEO migratie de URL's zo veel mogelijk intact gelaten.
Net als bij vele eerdere Wordpress migraties die we hebben gedaan, hebben we een blog import geschreven. Deze hebben we direct
Vergelijkbaar met andere Wordpress cases hebben we ook redundante pagina's verwijderd, waarmee de crawlability toeneemt. Dit betekent dat een search bot minder tijd hoeft te besteden aan irrelevante pagina's en zo meer en vaker de relevante pagina's zal spideren.
Andere cases met vergelijkbare pagespeed resultaten:
- Regge Tegels migratie met 4085 verwijderde pagina's
- Terras & Trends met 1208 verwijderde pagina's
- Beekhuis Yachtbrokers, sneller dan hun online concurrenten
- Woningontruiming Regionaal, van 2.3 naar 0.9 seconden
- Website:
- swink.nl
- Oplevering:
- juli 2021
- Teamleden: