Week van (digitale) toegankelijkheid

Week van (digitale) toegankelijk­heid

  • ± 3 minuten

Vandaag een helemaal niet sexy post, maar iemand moet het doen! Niet alleen jouw klanten, maar ook je familie of zelfs jij kunnen hier last van krijgen.. Buitengesloten worden op het web.

Toegankelijk­heid van het web

Jep, ik heb het over digitale en dus online toegankelijk­heid, De WCAG 2.1 om precies te zijn. Bijna niemand wil het horen en er zijn legio andere manieren om bijvoorbeeld meer bezoekers te trekken, maar lees nog even mee!

Deze [richtlijnen voor toegankelijk­heid] zal een positieve invloed hebben op het leven van meer dan 80 miljoen Europeanen met een handicap.

Europese Unie

We hadden net AVG om meer privacycompatibele websites en webservices te hebben. En om eerlijk te zijn, het verplicht toegankelijk maken van je website kan een beetje hetzelfde voelen. Het kan veel tijd en geld kosten en wie heeft er nou echt baat bij?

Invloed op jouw en mijn leven

Naast jouw potentiële klanten behoren jij en ik op een dag misschien wel tot de 80 miljoen Europeanen, 25,6% Amerikanen of meer dan een miljard mensen wereldwijd met een beperking. En ik zou niet willen dat ik de mogelijkheid verlies om in mijn eentje voedsel te bestellen, te bankieren of online te winkelen en telkens weer om hulp te moeten vragen.

Winsten van toegankelijk­e websites en winkels

Laten we eens een duik nemen in wat meer statistieken en voordelen, indien je zou kiezen voor een toegankelijk­e website:

  • Toegang tot een krachtige nieuwe doelgroep. Zelfs in een klein land als Nederland zouden al 3,4 miljoen mensen kunnen profiteren van websites en winkels die voldoen aan de richtlijnen voor toegankelijk­heid;
  • Inmiddels is op basis van 1 miljoen tests de toegankelijk­heid van homepages gedaald van 2,2% naar 1,9%, waardoor je flinke voorsprong hebt op het gebied van online concurrentie;
  • Bezoekers die zelfredzaam en onafhankelijk zijn vanwege het gemakkelijk gebruik van je nieuwe websites zal de overhead van de helpdesk flink verminderen;
  • Het maakt je websitebezoekers een stuk gelukkiger! Altijd fijn, maar dit laatste is al helemaal welkom in tijden van corona, waar mensen toch al meer dan ooit alleen zijn.
  • Verbeterde crawlability en SEO;
  • En tegelijkertijd het voorkomen van rechtszaken en boetes.

European Accessibility Act

Laten we het niet te veel hebben over regelgevingen. Dit zou immers niet de belangrijkste reden moeten zijn om je webwinkel of website toegankelijk te maken. Het is belangrijker de ambitie te hebben om mensen niet uit te sluiten.

Toch even kijkend vanuit een juridisch perspectief: De European Accessibility Act treedt in juni 2025 in werking en is van toepassing op digitale producten en oplossingen zoals e-boeken, e-commerce en bankdiensten. De European Accessibility Act gaat van toepassing zijn op bedrijven van meer dan 10 werknemers of een jaarlijkse omzet van meer dan 2 miljoen.

Digitale toegankelijk­heid aanjagen

Sinds het bouwen van semantische HTML (nee, dit is niet iets nieuws) per 2005, willen we met de kennis die we hebben de online wereld ook een stukje toegankelijk­er maken. Makkelijk gezegd voor iemand in de gelederen met een achtergrond in webtoegankelijk­heid, namelijk mijn collega Erwin Hofman.

Wanneer we er echter in slagen om andere ontwikkelaars te beïnvloeden of een bewustzijn te creëren van digitale toegankelijk­heid, dan is het de moeite waard geweest.

Nederlandse week van de toegankelijk­heid

Hoewel we jaarlijks op derde donderdag van mei ook al de Global Accessibility Awareness Day hebben, is er rond deze periode ook elk jaar een Nederlandse toegankelijk­heidsweek. Dit jaar ligt de focus op digitale toegankelijk­heid, hoewel het aan de participanten is om hun programma in te vullen.

Hoe Blue 2 Blond gaat bijdragen

Wat wij gaan doen tijdens deze Week van de Toegankelijk­heid, die zich van maandag 5 oktober tot en met vrijdag 9 oktober afspeelt:

  • Wij gaan deze week over toegankelijk­heid publiceren;
  • Dit zullen we op onze site, LinkedIn en Facebook doen om meer bewustzijn te creëren.

Developers staan er slecht op

Maar liefst 34% van de respondenten die een screenreader gebruiken denkt dat het gebrek aan webtoegankelijk­heidsvaardigheden of kennis bij ontwikkelaars de reden is voor ontoegankelijk­e websites. Laten we als developers en webbureau's het ongelijk bewijzen en ze juist tegelijkertijd helpen met een betere online ervaring!

Lees mee met toegankelijk­heid

Meelezen met de uiteenlopende onderwerpen binnen de niche van digitale toegankelijk­heid? Via onderstaande gerelateerde accessibility tag tref je altijd de laatste artikelen.

Deze week gepubliceerd voor de Week van Digitale Toegankelijk­heid: