Hoe een simpele Google search negatieve impact heeft op het milieu

  • ± 2 minuten

Zoekmachines, we gebruiken ze elke dag. Maar wat is de impact daarvan en hoe kunnen we het verbeteren?

Zoekmachine optimalisatie (SEO), het is een belangrijk onderdeel van websites maken en de marketing erachter. Waarom? Omdat heel veel mensen zoekmachines gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen. En bedrijven dan uiteraard bovenaan die zoekresultaten willen staan! Maar wat voor impact heeft dit vele zoeken eigenlijk op het milieu?

Google en Bing zoekmachines & duurzaamheid

De grootste zoekmachines die we kennen zijn Google (ruim 95% marktaandeel) en Bing (desktop 4%, overall 2.14%). Beide platformen hebben zich uitgesproken meer groene energie te willen gaan gebruiken, en doen dit ook deels al. Zoeken we echter concrete uitstoot cijfers per zoekactie door zoekmachines, dan stamt deze uit 2009. Toen vertelde Google dat 1 keer zoeken via Google, 0,2gram Co2 uitstoot veroorzaakt. Dat is Bijna net zoveel als een spammailtje.

Alleen Google verwerkt al meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag (Internetlivestats, 2019). Dat is 40.000 zoekopdrachten per seconde.

Over een jaar gezien, is dit 1.4 Biljoen zoekopdrachten, alleen al bij Google. Dat is dus een uitstoot per jaar van 0,2gram Co2 x 1.4biljoen! Gelukkig hebben zowel Google als Bing zich sinds 2009 harder ingezet op duurzaam te zijn. Zo maakt Google inmiddels steeds meer gebruik van groene energie, en wil Bing vanaf 2030 energie-neutraal zijn. Maar op dit moment is het helaas nog niet zover.

Wat jij nu kunt doen beter te zijn voor het milieu

Mooi dus dat die zoekmachine-reuzen energieneutraler willen worden. Maar in afwachting daarvan, wat kun je nu al doen? Het antwoord is open deur... wil je beter zijn voor het milieu, zoek dan minder via zoekmachines!

Maar ja, graag wil je wel zoekmachines blijven gebruiken; ze zijn natuurlijk een superpraktische manier om snel informatie te vergaren. En wees gerust, zoekmachines gebruiken is ook beter voor het milieu dan dezelfde informatie opzoeken in boeken (de Co2 uitstoot van een boek is circa 1kg). Maar er zijn wel een paar goede tips.

Ga direct naar domein en bladwijzers

Niet elke website die je bezoekt hoeft natuurlijk via een zoekmachine te worden opgezocht. Ik ga bijvoorbeeld elke dag naar NOS.nl, en linkedin.com. Weet je het directe domein van de website? Tik die dan meteen in. Dat scheelt weer een zoekactie en 0.2 gram Co2 uitstoot. En sla je favoriete websites op via bijvoorbeeld je bladwijzer. Zo hoef je niet elke keer te googlen en dan te klikken, maar ben je er meteen. Scheelt ook in de tijd!

Ecosia

Ook heel interessant voor duurzamer zoeken, is Ecosia. Ecotasia is ook een zoekmachine (op basis van Bing-zoekmachines + eigen algoritmes). En zij compenseren de uitstoot van je zoekacties.

Voor elke elke 45 zoekacties, plant Ecosia 1 boom.

Elke zoekacties die je dus doet wordt ruimschoots gecompenseerd! Sinds de start van deze zoekmachine, zijn er 100 miljoen nieuwe bomen geplaatst! Dus dat is mijn tweede tip, wil je wat zoeken, gebruik dan Ecosia.

Dit blog is een onderdeel van Blue 2 Blonds onderzoek naar het verminderen van de online digital footprint. Wist je namelijk dat het internet meer uitstoot veroorzaakt dan vliegen? Eerder concludeerden wij in onze duurzamer e-mailen blog, dat je ook al veel impact kan maken door minder mailtjes te lezen en ontvangen!