Verbeter de wereld, ruim je inbox op!

Verbeter de wereld, ruim je inbox op!

  • ± 5 minuten

Het is vakantietijd, en met de (relatieve) rust dat dit met zich meebrengt, vond ik het een goed moment om eens te kijken naar mijn digital carbon footprint. In dit geval, de e-mail.

Mijn wat? Mijn Digital carbon footprint: de uitstoot die mijn digitale leven veroorzaakt en de gevolgen daarvan op het klimaat. Want wist je dat 3.7% van de wereldwijde uitstoot wordt veroorzaakt door onze gadgets, het internet en de systemen die nodig zijn dit te ondersteunen?

Dat is net zoveel uitstoot als de globale vliegtuigen-industrie, zonder corona! En in 2025 is de verwachting dat de uitstoot zal verdubbelen.

Maar wat kunnen jij en ik doen om onze digital carbon footprint te verminderen? Dat ga ik de komende weken in blogs voor je uiteen zetten. Met vandaag aandacht voor: de e-mail.

Wat “kost” een e-mail qua Co2 uitstoot?

Elke e-mail in elke inbox ter wereld wordt op een server opgeslagen. Deze ongelooflijke hoeveelheid aan gegevens vereist enorme serverfarms - gigantische datacentra met miljoenen computers die informatie opslaan en verzenden.

Deze servers verbruiken 24 uur per dag enorme hoeveelheden energie en hebben talloze liters water of airconditioning nodig om te koelen. Hoe meer berichten we verzenden, ontvangen en opslaan, hoe meer servers nodig zijn – en dit betekent meer energieverbruik en meer CO2-uitstoot.

De laatste berekening van wat een mail kost qua uitstoot in Co2 , is helaas al 10 jaar geleden gedaan. Inmiddels ligt de impact van e-mails waarschijnlijk hoger, omdat we meer grote telefoons zijn gaan gebruiken en de opmaak van e-mails is veranderd. Gaan we echter uit van dit minimum, dan is dit wat een e-mail qua co2 kost:

impact cijfers mail gebruik

Zelfs een spambericht die we nooit openen, zorgt voor een geschatte uitstoot van 0.3 co2 in onze atmosfeer. Dit komt door de hoeveelheid energie die nodig is om die gehele infrastuctuur intact te houden. En wanneer je bedenkt dat deze spam/reclame berichten voor 54.68 percent verantwoordelijk zijn voor alle e-mail, dan is de impact enorm!

Aan de slag! Opruimen privé inbox

Ik ben sinds mijn 13de de trotste eigenaar van een gmail-account. In de loop der jaren heb ik dit e-mailadres altijd gebruikt voor hotelboekingen, privé-mailtjes, vliegtickets, online shopping etc. Reken daar 18 jaar bij op, en mijn inbox is inmiddels 7GB groot.

Nieuwsbrieven en reclame verwijderen

Het automatische gevolg 18 jaar een actief e-mailadres? Ik sta bij eindeloos veel nieuwsbrieven ingeschreven. En sommigen daarvan vind ik echt interessant! Maar de meeste? Ik lees ze niet eens. In de wetenschap dat deze mailtjes de nodige uitstoot veroorzaken, ga ik mijn reclame inbox van 62.264 mails (oeps) vandaag opruimen.

Hoe ga ik te werk?

  1. Uitschrijven voor mails die ik toch niet lees.
  2. Mailings die ik wel interessant vind maximaal 1x per week ontvangen
  3. Alle reclame mailings verwijderen, en zeker diegene die promotie zijn van de net uitgeschreven club.

Een voorbeeld: ik ontvang dagelijks soms wel meerdere mails van Pinterest. Echter, ik heb Pinterest eigenlijk alleen maar gebruikt voor mijn bruiloft, en kijk er nu nooit meer naar. Ik heb me dus net uitgeschreven van Pinterest én alle mails verwijderd. Scheelde 3000 mails opgespaard in 2 jaar tijd.

Het uitschrijven van mails gaat trouwens heel gemakkelijk, onderaan elke mail staat verplicht een knop om je uit te schrijven. Dit moet vanwege de AVG.

Uiteraard willen de maillijsten je graag behouden, dus er staat vaak ook een mogelijkheid bij om bijvoorbeeld maar 1x per week of maand mailtjes te ontvangen. Dit is nog steeds beter dan elke dag een mail ontvangen.

Nadat ik me had uitgeschreven, verwijderde ik ook alle e-mails van de afzender. Uiteindelijk koos ik er ook voor om alle andere promotie/reclame mailtjes van voor 2019 sowieso te verwijderen. En vergeet niet na je goede opruimwerk je prullenbak te legen!

Tip: Begin je mailbox leeg te maken van Groupon-spam. Dit scheelde 10.000 mailtjes in mijn inbox, en ik was al 2 jaar uitgeschreven!

Uiteindelijke impact: 4GB minder aan e-mails!

Grote e-mails

De gemiddelde mailtjes die ik net weggooide, die waren niet heel groot qua MB’s. De impact zat hem voornamelijk in de grote hoeveelheid. Maar specifiek zoeken naar grote e-mails en die verwijderen, dat kan bijna net zoveel impact hebben.

Door te filteren op grootte (in dit geval via Gmail: “larger:5mb”) kun je heel gericht de e-mails verwijderen die door bijlages groot zijn. Dit komt vaak door grote bijlages en foto’s. Meerdere mails wilde ik uiteraard wel bewaren, maar mijn buurtmail kon allemaal weg. Scheelde weer 400MB.

Opruimen Zakelijke mail

Ook zakelijk is grote mailtjes opruimen een uitstekend idee, dit doe je als volgt: filter je mail op grootte. Verwijder offertes die toch niet zijn geland, en grote afbeeldingen die bijvoorbeeld voor je website zijn toegestuurd. Start ook een keer een nieuwe conversatie wanneer er veel bijlages in een mail zitten. Ik heb wel eens mailconversaties gehad die op 60MB uitkwamen!

Allen beantwoorden en bedanken

Een extra interessante statistiek komt van Ovo Energy. Die berekenden dat wanneer elke e-mail gebruiker in het Verenigd Koninkrijk 1 e-mail minder zou versturen per dag, dit een vermindering van 16.433 ton CO2-uitstoot per jaar zou opleveren- hetzelfde als 81.152 vluchten tussen Londen en Madrid!

Wellicht een goed gegeven om in je achterhoofd te houden, bijvoorbeeld wanneer je een “allen beantwoorden” doet, maar eigenlijk maar 1 iemand hoeft te mailen. Of wanneer je iemand alleen maar bedankt voor een gedane dienst, overweeg dan even langs hun bureau te lopen, een appje te sturen of in de mail voorafgaand “alvast bedankt” te zeggen.

Verwijder je afgeronde afspraken

Leuk al die reminders vanuit je agenda, maar zijn ze geweest? Verwijder ze dan uit je inbox.

Archiveer je mail

Onze zakelijke inboxen gaan soms vele jaren terug, en wanneer ze via de Cloud of IMAP staan ingeregeld, nemen ook de nodige GB's in op servers. Sommige van deze mails kun je mogelijk verwijderen, maar er zijn ook genoeg mailtjes die je niet acuut nodig hebt, maar wel wilt bewaren. Overweeg deze te archiveren, bijvoorbeeld op je computer + een externe harde schijf. Dat scheelt veel data die online bewaard moet blijven, maar je behoudt wel je belangrijke e-mail!

Conclusie

Het heeft zeker zin om je e-mail inboxen op te schonen, en structureel nieuwsbrieven en social media-meldingen in te perken. Met uiteindelijk een half uurtje werk, heb ik mijn mailboxen met meer dan 5GB weten te verkleinen, en daarmee mijn digital carbon footprint nu en in de toekomst weten te verminderen.

Volgende week ga ik verder aan de slag met dit onderzoek naar hoe ik mijn digital carbon footprint kan verminderen! Onderwerpen die ik nog ga onderzoeken zijn: website-impact, video-streamen, 4G vs Wifi en de impact van videobellen.