Featured snippets en 0-resultaten in je CMS

Na introductie van de featured snippet in 2014 zagen veel websites de kans op de zogenaamde 0-positie te eindigen in de zoekmachine resultaten. Google's update van 22 januari brengt in die SEO-wens verandering.

Bij introductie van de featured snippet, had je kans dat pagina's met goede structuur en bovenal de zoek-intentie van de gebruiker wist te beantwoorden, op de zogenaamde 0-positie, position zero of ranking #0 terecht zou komen.

Meermalen in de SERP verschijnen

De reden voor de wens om één van je pagina's als featured snippet in de SERP's terecht te laten komen, was dat dit de kans gaf om met eenzelfde pagina meermaals op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten terecht te komen. Featured snippets werden om die reden dan ook de pot met SEO goud genoemd.

De kanttekening van featured snippets

De kanttekening die steeds meer aan bod kwam bij het innemen van een positie 0, ofwel als featured snippet omhoog komen bij zoekmachine resultaten, is dat men minder snel geneigd is om door te klikken naar de website. Dat betekent dus minder conversie. Hieronder is te zien waarom dat is.

In bovenstaande afbeelding is een screenshot te zien van tweetal resultaten wanneer in Google gezocht wordt op "Wat is een featured snippet".

  • Op positie 0 is een featured snippet te zien, te herkennen aan een omkadering als ook het woord "Feedback" rechtsonderin;
  • Op positie 1 is een zogenaamde organisch (en dus onbetaald of niet geadverteerd) resultaat te zien voor de zoekactie.

Het verschil zit hem in de hoeveelheid tekst dat zichtbaar is bij het resultaat. Sterker nog, diezelfde tekst of gewoonweg samenvatting bij positie 0 beantwoordt reeds de vraag van de gebruiker die via Google een antwoord probeert te verkrijgen.

De intentie van Google in de SERP's

Dat Google belang hecht aan optimale gebruikerservaring, bijvoorbeeld via snelheid als ook een penalty voor websites met ongewenste popup's, vallen ook featured snippets onder hun doel. Door de vraag al dusdanig te beantwoorden dat mensen niet meer door hoeven te klikken, gaat diezelfde gebruikerservaring omhoog. Zonder verdere kliks en in het ergste geval lang ladende pagina's wordt de vraag toch beantwoord.

Dit druist uiteraard in tegen het doel van websites en hun marketeers als ook SEO specialisten. Minder kliks naar de eigenlijke website betekent ook minder potentiele klanten op je eigen website en dus minder conversie. Gelukkig hebben we de mogelijkheid om tweemaal in de SERP's te eindigen, nog achter de hand. Uiteindelijk neem je liever zelf ook die featured snippet positie in, dan dat je concurrentie er mee vandoor gaat.

Belangrijkste featured snippet wijziging per januari 2020

In het doel om via de 0-positie bovenaan te verschijnen, komt per januari 2020 wellicht juist meer verandering in. Onder meer het volgende is gewijzigd per 22 januari 2020:

  • Wanneer een featured snippet positie bemachtigd wordt, wordt dezelfde pagina niet nogmaals op de eerste pagina van de SERP's getoond. Dit betekent dus verdere afname van kans op kliks;
  • Voorheen werd een featured snippet niet beschouwd als resultaat in de getoonde 10 resultaten per pagina. Tegenwoordig wel, waardoor er dus meer competitie is op de eerste resultatenpagina;
  • Sterker, Google kan twee featured snippets tonen voor een zoekactie. Dat betekent dat er nog 8 andere posities overblijven laat Peter J Meyers optekenen op moz.com, in plaats van de voormalige 10.

Op Seach Engine Roundtable zijn meer haken en ogen te lezen over deze Google wijziging.

Optimaliseer je ook voor mensen die gebruik maken van Voice Search, dan moet je featured snippets niet zomaar opgeven. Zoekmachines waaronder in ieder geval Google, gebruiken enkel featured snippets om als antwoord voor te lezen wanneer men voor het zoeken gebruikt maakt van Voice Search. Afstand nemen van je featured snippets omdat het geen kliks oplevert, zal dus als gevolg hebben om bij Voice Search als antwoord in aanmerking te komen.

Is je website gebouwd door ons (of een agency dat met hetzelfde CMS werkt), dan kun je instellen of Google individuele pagina's of gewoonweg je gehele website uberhaupt in aanmerking mag laten komen voor featured snippets, en zo ja, met hoeveel karakters en of er sprake mag zijn van afbeelding of video-preview.

Deze voorkeur is voor de gehele website op te geven en is per pagina te overschrijven. Wanneer het uitkomt, is vanuit de beheer­omgeving van onze websites aan te geven dat de algemene instelling te allen tijde voorrang moet krijgen, ook op pagina-specifiek ingestelde voorkeuren.

Robots metatag instellen binnen ons CMS om featured snippets gedrag te beïnvloeden

Ons CMS geeft bovendien enkele standaard-opties mee, die je kunt aanklikken om in te stellen. Zonder kennis van meta-tag zaken valt het juiste zonder syntax-fout toch in te stellen. Hiervoor hebben wij gekeken naar de documentatie van Google omtrent robots meta-tags.

Standaard gedrag naar featured snippets

Stel je niets in, dan laat je in feite aan zoekmachines weten dat de pagina en aanwezige content in aanmerking mag komen voor featured snippets. Dit gebeurt niet zomaar, doordat het sterk afhankelijk is van de kwaliteit van je tekst (c.q. in hoeverre beantwoordt het gebruikersvragen) als ook techniek van de website. Dat laatste hebben wij in ieder geval voor je getackeld.

Auteurswetgeving en featured snippet

Let ook op wetgeving. In Frankrijk is namelijk te doen geweest omtrent featured snippets. Google geeft hierover het volgende aan:

Google geeft geen fragmenten en miniaturen voor deze publicaties meer weer in Frankrijk, tenzij de uitgever die content in Frankrijk weergeeft, heeft aangegeven hoeveel van deze content in de zoekresultaten mag worden weergeven.

support.google.com

Met andere woorden, waar het in Nederland (nog) niet nodig is een expliciete keuze te maken, zal het binnen webpagina's dat Frankrijk als doel heeft, onder de noemer opti-in nodig zijn expliciet je voorkeur in te stellen via de robots meta-tag.

Gebruik je niet ons CMS? Kijk dan naar plugins die samenwerken met je CMS of contacteer je webbureau of webbouwer!
Liever een toegankelijk­er, veilig en snellere website? Neem dan gerust contact op met ons!