2020, Het jaar van Digitale Toegankelijk­heid!

  • ± 3 minuten

Elk jaar zetten we een uitdaging voor onszelf in digitale innovatie. Na pagespeed (2017), privacy en AVG (2018) en online duurzaamheid (2019) leggen wij dit jaar extra focus op Digitale Toegankelijk­heid!

In onze genen

Digitale toegankelijk­heid (ook wel Accessibility genoemd) zit ons in de genen. Onze founder, Erwin Hofman liep in zijn beginjaren stage bij Stichting Accessibility en de kennis, kunde en passie voor dit onderwerp is daarna nooit afgenomen. Al in 2009 schreven wij blogs over hoe je websites beter toegankelijk kan maken. Iedere werknemer die aan de slag gaat bij Blue 2 Blond, krijgt eerst een cursus digitale toegankelijk­heid aangeboden en elke website die vanuit ons bureau live gaat, wordt onderworpen aan onze in-house toegankelijk­heidscheck.

Iedereen online meedoen

Maar het feit dat onze websites in de basis digitaal toegankelijk zijn, vinden we dit jaar niet langer genoeg. Wij willen helpen met de revolutie om alle websites beter toegankelijk te maken. Wist je namelijk dat, toen het internet startte, het wel toegankelijk was voor iedereen? Hoe nieuwer en hipper websites werden, hoe minder de focus echter uitging naar de digitale toegankelijk­heid.

In onze samenleving kun je bijna niet meer zonder het internet en computers. En veel mensen willen dat ook helemaal niet missen. Daarom is digitale toegankelijk­heid belangrijk, én verplicht voor de (semi-)overheid. Als websites goed in elkaar zitten kunnen ze door iedereen worden gebruikt, ook door bezoekers met een beperking. En dan kan echt iedereen meedoen.

bron:https://www.digitoegankelijk.nl/onderwerpen/wat-is-digitale-toegankelijk­heid

Wettelijk verplicht voor (semi-) overheid

Niet alleen onze focus ligt dit jaar op Digitale Toegankelijk­heid, het is ook bij wet verplicht. Het Besluit digitale toegankelijk­heid overheid is een uitwerking van Europese Toegankelijk­heidsrichtlijnen, en voorziet in specifieke voorschriften waaraan Nederlandse websites en mobiele applicaties van overheidsinstanties zich moeten houden inzage toegankelijk­heid. In de praktijk houdt dit in dat Nederlandse overheidsinstanties (‘openbare diensten’) bij het aanbieden van digitale diensten, geen onderscheid mogen maken tussen personen mét en zonder handicap of chronische ziekte.

Als webdevelopers digitale toegankelijk­heid bevorderen

Wat gaan wij dit jaar doen om digitale toegankelijk­heid verder op de kaart te zetten bij (semi) overheid en andere organisaties?

  • Blogs posten, om meer awareness te creeëren over dit onderwerp. Wist je bijvoorbeeld dat een voorleesknop als websitevoice.com helemaal niet toegankelijk is voor mensen die een screenreader gebruiken?
  • Met mensen met een daadwerkelijke beperking om tafel, om te kijken wat we nog kunnen verbeteren aan onze huidige toegankelijk­heidsfunctionaliteiten binnen websites. We hebben de leden van bowling vereniging De Dolle Pret bereid gevonden om samen door hun door ons gesponsorde website te gaan.
  • Meer websites van publieke organisaties onderzoeken op Digitale Toegankelijk­heid. Zo namen we eerder deze week al de website van het nieuwe Groninger Forum onder de loep, waar we de nodige verbeterpunten zagen.
  • Cursussen aanbieden aan developers, hoe ze vanuit de techniek kunnen voorzien in betere online toegankelijk­heid op hun gemaakte websites.

Hoe kun jij helpen in het jaar van digitale toegankelijk­heid?

Wil jij ook digitale toegankelijk­heid een prioriteit maken in 2020? Wij zijn op zoek naar mensen die samen met ons hiermee aan de slag willen gaan. Wij willen graag met je hierover praten!

  • Op zoek naar een website die volledig toegankelijk is? Wij bieden dit, inclusief gebruiksvriendelijk CMS;
  • Een developer die meer wil leren over toegankelijk bouwen, wij denken graag met je mee;
  • Stichtingen of andere belangenorganisaties, we helpen jullie graag met het digitaal toegankelijk maken van de eigen website, of aan de bel trekken bij andere websites die niet toegankelijk zijn voor jullie leden, door puur op de techniek een rapport op te stellen;
  • Wil je meer awareness creeëren, binnen je eigen organisatie en erbuiten? Wij vinden het leuk om mee te denken hoe je dit kunt bereiken;
  • Politiek en pers, wij onderzoeken graag (kosteloos) of websites zich daadwerkelijk aan de voorgeschreven richtlijnen houden;
  • Om een andere reden sparren? Ook dat doen we graag!

Neem contact met ons op!