Reeds een dag na mijn eerdere publicatie, lijkt de AMP uitrol die het weekend heeft plaats gevonden, door Google deels te zijn geïndexeerd. Van de inmiddels zeven geïndexeerde pagina's, is er zelfs één AMP uitschieter.
AMP in Google Webmaster Tools
In het vorig bericht heb ik de uitrol van AMP, inclusief snelheids vergelijking toegelicht. Gisteren, donderdag, kwam ik in de Google Webmaster Tools reeds AMP indexaties tegen. De status geeft als datum, 18 juli 2017 aan, wat zelfs aangeeft dat Google reeds enkele pagina's binnen 3 dagen opgepikt heeft.
Critical AMP issues
In die versies kwamen nog kritieke punten boven water (critical issues, zoals Google ze noemt). De Google Webmaster Tools gaf het volgende aan:
- het gebruik van niet validerende aria attributen ten behoeve van toegankelijkheid (really, Google?), in mijn geval de
aria-current
-attribuut.
In Google's/AMP's verdediging: het blijft een project in ontwikkeling, waarbij dit attribuut klaarblijkelijk nog niet in de specs/validering is opgenomen. Meer gebruikte aria-attributen lijkt Google geen problemen mee te hebben. - onjuist gebruikt van de
amp-analytics
element.
Deze kritieke AMP punten had ik op maandag 17 en dinsdag 18 juli reeds zelf geconstateerd en opgelost.
AMP absurd snel geïndexeerd
Wanneer ik klik op een AMP issue om inzage te krijgen in de pagina's waar zich deze issues afspelen, krijg ik pas echt interessante informatie te zien. Tot en met 20 juli heeft Google blijkbaar 7 unieke AMP pagina's geindexeerd. Of accurater geformuleerd: er verschijnen 7 pagina's in Google Webmaster Tools.
Van die 7 AMP equivalenten, is één AMP pagina reeds op 15 juli 2017 geïndexeerd. En dat is vrij bijzonder wanneer ik terug kijk in mijn uren-rapportage (ook tijd voor eigen projecten wordt netjes bijgehouden).
Het feit wil dat ik op 15 juli (ik beken, een zaterdag, uiteindelijk blijf ik programmeur) om 19:40 ben begonnen met de uitrol op mijn testomgeving, en dit inclusief online zetten tot 0:00 heeft geduurd. Hopelijk klinkt het herkenbaar als ik zeg dat 's avonds mijn meest efficiënte uren zijn ;) Dit geldt vooral voor eigen vrije tijd projecten, zoals dit weekend AMP aan de beurt was.
Hoe is het dan mogelijk, dat Google één van de AMP pagina's reeds op dezelfde dag heeft geïndexeerd? Eigenlijk dus binnen hooguit één uur tijd, gezien het feit dat werkzaamheden op de testomgeving zijn begonnen.
Enige verklaring die ik kan vinden, is dat een tijdzone verschil tussen Nederland en de Verenigde Staten voor de nodige speling heeft gezorgd. Uiteindelijk is er een gemiddelde tijdsverschil van 7 uur, dat de VS achterloopt op Nederland. Het is dus goed mogelijk dat een Google bot om 07:00 Nederlandse tijd, een eerste AMP pagina heeft ontdekt en heeft geïndexeerd.
AMP cache update geen oorzaak
Doordat Google AMP resultaten opslaat op een eigen CDN omgeving, dien je pagina-wijzigingen kenbaar te maken, zodat Google weet dat ze hun AMP cache-bestanden moeten bijwerken. Dit kan via een update-cache
of update-ping
commando. Echter, bij de uitrol heb ik me hier niet mee bezig gehouden, en dus kan dit geen reden van snelle indexatie van de AMP pagina zijn.
AMP in de Google's SERP
Het feit dat de indexatie zelf van de AMP pagina, binnen nog een uur heeft plaats gevonden, is echter een absurd gegeven. Of dit standaard is, of een combinatie van toeval (moment waarop de AMP uitrol heeft plaatsgevonden en een Google bot op bezoek kwam), is voor mij giswerk. Wellicht dat anderen zelfde ervaringen hebben en zelfs oorzaken kunnen aanwijzen?