Nieuw onderzoek: slechte UX leidt tot hogere bloeddruk

Nieuw onderzoek: slechte UX leidt tot hogere bloeddruk

  • ± 2 minuten

Ben jij de rust zelve en ga je gewoon iets anders doen, of zorgt het ook bij jou tot een hogere bloeddruk wanneer je tegen deze website frustraties aan loopt?

Mensen die al actief zijn in de webwereld zullen direct denken aan het eerdere laadtijd-onderzoek van Ericsson. Dit betreft echter een nieuw onderzoek uit Engeland, uitgevoerd door Cyber Duck UX Agency. Binnen deze studie werden verschillende onderdelen onderzocht. De UX onderdelen welke tot de meeste stress hebben geleid, is als volgt:

  • Langzaam ladende pagina's veroorzaakten de meeste stress;
  • Gevolgd door meerdere popups. Denk aan cookienotice, toestemming voor notificaties, misschien een corona-melding, nieuwsbrief-inschrijving. In het ergste geval volgen deze popups elkaar direct achter elkaar op;
  • Geluid dat zich automatisch en zonder goedkeuring afspeelt (audio, of video met geluid);
  • Niet (meer) bestaande pagina's, de welbekende 404 pagina's;
  • Automatisch afspelende video's;
  • Elementen welke op knoppen lijken, maar niet aanklikbaar zijn (dit kan bewust zijn, maar het kan ook een fout van een developer zijn);
  • Moeilijk leesbare lettertypes;
  • Niet ladende afbeeldingen;
  • Multiple image slider (slider waar meerdere afbeeldingen tegelijkertijd zichtbaar zijn en voortbewogen worden bij interactie);
  • Desoriënterend animaties zorgden voor het minste stress uit deze groep onderdelen.

Hieronder tref je deze gegevens in een grafiek, of bekijk de interactieve versie.

Dit illustreert dus goed wat je niet na moet streven bij het ontwerpen en bouwen van je website. Om meer inhoudelijk op de resultaten in te gaan:

  • Langzaam ladende pagina's (waarbij 8,8 tot 10,5 seconden nodig waren om volledig te laden) veroorzaakten een stijging in bloeddruk van 21%;
  • Meerdere pop-ups en automatisch afspelende muziek zorgden met een stijging van 20% voor vergelijkbare resultaten.
  • Een 404 pagina en niet-klikbare knoppen waren in vergelijking slechts middelmatige ergernissen;
  • Andere problemen zijn onder meer meerdere multiple image sliders die een stijging van de bloeddruk met 10% zagen;
  • Desoriënterende animaties leidde tot 'slechts' 5% stijging van de bloeddruk.

Website UX onderzoeksgroep

Elke categorie van 'webpijniging' had 110 deelnemers. Gezien de 10 onderwerpen waren dit totaal 1.100 mensen. Deze mensen zaten in de leeftijfdsgroep van 20 tot 58 jaar.

Onderzoekers hebben de systolische bloeddruk van elke persoon (de hoeveelheid druk in de slagaders tijdens hartcontractie) gemeten terwijl de deelnemer een van de drie op maat gemaakte sites gebruikte. Over bloeddruk:

  • Normale bloeddruk betreft 90 tot 120;
  • 121 tot 129 betreft een verhoogd bloeddruk;
  • "hypertensie fase 1" is 130 tot 139;
  • Daarna zit je in de hoge bloeddruk categorie; indien hoger dan 180, dan bevind jeje in een crisis.

Geen enkele deelnemer had bekende gezondheidsproblemen; ze hadden ook geen IT- of web-UX-achtergrond.

Conclusie

Snelheid is belangrijk, dat wisten wij en ook Google al. Denk bijvoorbeeld aan Google's Core Web Vitals ranking update.

Snelheid is dan ook één van de kenmerken waar we naast toegankelijk­e websites en privacy vriendelijke websites bij uitstek voor worden ingeschakeld door marketeers, vormgevers of directe opdrachtgevers. Maar logischerwijs is de gehele webervaring van belang. En daarvoor heb je altijd een netwerk van specialisten binnen hun vakgebied nodig.