Slechte laadtijd leidt tot stress, gelijk aan een horrorfilm

  • ± 2 minuten

Een neuro-wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat vertraagde laadtijd van webpagina’s hartritme en stresslevels verhoogt.

Ongetwijfeld herkenbaar: je wilt iets opzoeken, maar het internet is traag. Of, de website is niet gebouwd om ook goed te laden bij matig internet of voor oudere devices.

Stress van een horrorfilm gelijk aan een langzame site

Verschillende media namen de onderzoeksresultaten al over: het wachten tot een webpagina laadt op je telefoon kan net zo stressvol zijn als het kijken van een horrorfilm. En dat is niet gek, want de stress die je ervaart bij een langzame site is kortstondig, net als de stress die kan ontstaan bij specifieke scenes in een horrorfilm. In het ergste geval lag je telefoon inmiddels ook in een andere hoek van je kamer.

In a comparative study, the results showed that waiting for a video to stream was also comparable to other unpleasant and stressful scenarios, such as watching a horror film and having an argument with a partner.

Onderzoek naar vertraging in laadtijd

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ericsson en omvatte de prestaties en vertragingen in netwerken, bijvoorbeeld wanneer je een video bekijkt. Echter, afhankelijk van hoe een site gebouwd wordt is de perceptie van een bezoeker niet anders. Deze zal niet altijd weten of een vertraging door een netwerk of website komt, en dan kan een vertraging in website snelheid eenzelfde effect hebben. Tuurlijk, wij bouwen al websites die snel, inclusief en databesparend zijn, maar dat doet niet elk webbureau.

Waiting for a video to load on your smartphone can be even more stressful than driving in heavy traffic in Jakarta

Enkele kenmerken van het onderzoek van Ericsson:

  • Conclusies komen uit een onderzoek op neurologische reacties op mobiele vertragingen van 170 smartphonegebruikers in Jakarta;
  • Vertraging in de laadtijd van video's op smartphones leidt onmiddellijk tot een stijging van de stressniveaus, het hoogst bij vertragingen van 4 seconden;
  • De klantloyaliteit (Net Promoter Score) daalt met 14 punten als consumenten te maken krijgen met vertragingen van meer dan 2 seconden, wat wijst op een negatieve impact op onbewuste emotionele merktevredenheid bij telecommunicatie-, internet- en contentproviders.

Laadtijd-ervaringen en leeftijdsgroepen

Wie hadden dan het meeste last van lange laadtijden?

  • 18 tot 35-jarigen zijn het meest gevoelig;
  • Specifiek voor jongere millennials in de leeftijd van 18 tot 24 jaar, veroorzaakte slechts een vertraging van 2 seconden bij het laden van een YouTube-video een toename van 16 procent in cognitieve stress;
  • 25 tot 34-jarigen verloren volledig hun interesse bij een videovertraging van meer dan 4 seconden;
  • Onze hartslag versnelt met gemiddeld 38 procent als er een vertraging in de laadtijd zit.

Conclusie

Een mogelijke conclusie is dat juist millenials veeleisend zijn wanneer het om laadtijden gaat. Gelukkig gaat 5G hier verandering in brengen. Ten minste, wanneer het neerkomt op streaming van Youtube video's of Netflix series. Minder horror tijdens je horrorfilm.