Het is alweer iets minder dan een jaar geleden dat Blue 2 Blond werd geïnterviewd door ABN Amro. Hier werden verschillende bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid geïnterviewd over de bijdrage die zij hierin kunnen leveren. Zoals jullie weten ben je voor dat soort vraagstukken bij ons aan het goede adres.
Toen het rapport werd opgesteld was maar 35% van de IT-beslissers bezig met duurzaamheid wanneer het aankomt op inkopen. Maar het was een jaar waar het een veel besproken onderwerp is gebleven en bedrijven en verschillende partijen hier meer mee bezig zijn gegaan. Nu hebben wij als websiteontwikkelaars niet een heel onderzoek kunnen doen, maar in onze ervaring met klanten kan het haast niet anders dan dat dit gestegen is.
Zoals ik in het interview aangaf hoeft duurzaamheid niet een doel op zich te zijn. Als je de focus legt op een goed product en commerciële doelstellingen van klanten kan duurzaamheid je in de hand werken.
Met snelheid als onderliggende drijfveer voor het verduurzamen van je website vallen er veel resultaten te behalen. Het heen en weer sturen van data en het opslaan hiervan kost tijd, dus hoe minder data er van toepassing is, hoe sneller de website kan laden en des te minder energie er verbruikt wordt bij het opvragen van een pagina. Dit resulteert in een betere gebruikerservaring en minder uitstoot, dat wil je toch?
Lees het hele rapport over de verduurzaming van de IT-sector hier
"In ons geval moet een website niet alleen een betere wereld opleveren, maar ook een verhoogde conversie voor onze klanten."