Google zegt: website laadtijd en snelheid van belang

  • ± 3 minuten

Vanaf begin juli 2018 is het zover; webpagina's die langzaam inladen voor een eindgebruiker, kunnen een negatieve impact in de Search Engine Result Pages (SERP's) tegemoet zien. Verdeeld over meerdere blogs, valt de visie van Google en daarmee ook marketeers te ontleden.

Reeds op 10 januari werd Real World data in Google's PageSpeed Insights uitgerold. Naast een al dan niet behaalde PageSpeed score van 100%, krijg je -afhankelijk van de bezoekersaantallen- ook inzage in hoe het ervaren wordt door gebruikers.

Snelheid en laadtijd van een website, hamert Google al langer op, zoals in april 2010 op Google's blog is terug te lezen. Toen werd aangegeven dat in 1% van de zoekopdrachten, de laadtijd van een website een rol zou spelen. Relevantie van een webpagina bleef namelijk de voornaamste factor.

Snelheid desktop vs mobile

Is er dan zoveel veranderd? Wat betreft Google wel, lieten ze in januari 2018 optekenen. Voor gebruikers die via een mobile device ofwel telefoon zoeken, zal de laadtijd van de webpagina's een rol spelen. Daarbij wordt niet gekeken naar de laadtijd van webpagina's in zijn desktop-variant, maar naar de laadtijd van de mobiele variant. Hierbij is het bijvoorbeeld één van de uitdagingen om elementen die op mobiele variant above-the-fold niet zichtbaar zijn, initieel nog niet in te laden.

Responsive design vs seperate url's

Bovenstaand betreft uiteraard responsive webdesign, hetgeen waar Google in april 2012 over schreef. Loopt de mobiele variant van je website nog over een andere omgeving? Vervang dan de zogenaamde m-dot variant door een responsive website voor optimale ervaring.

Accelerated Mobile Pages

De techniek speelt in de Google ranking geen rol. Of je nou Accelerated Mobile Pages (AMP) bouwt of op traditionele wijze een website bouwt is om het even; de content dient snel geserveerd te worden. Websites bouwen in AMP kent natuurlijk zijn eigen voordelen, maar wederom blijft "content king", geeft Google aan. Relevantie prevaleert dus als factor.

Google index migratie

Op 26 maart 2018 is Google begonnen met het migreren van websites binnen Google's index c.q. database van webpagina's. Maak je gebruik van seperate url's, dynamic serving of zowel AMP als non-AMP webpagina's, dan verandert er wel iets. In veel gevallen, bijvoorbeeld wanneer er reeds responsive gebouwd is, of in het ergste geval wanneer je momenteel slechts een desktop-geschikte website hebt, verandert er niets.

Stilzitten en afwachten

Dus, we hoeven niets te doen en kunnen laadtijd en snelheid van een website, links laten liggen? Dat kan zeker wanneer je de Coca Cola of Booking.com van deze wereld bent, je het vooral van reclame moet hebben of budgetten hebt (en je doelgroep er naar is) om een beroep te doen op influencers. Moet je het hebben van mond-op-mond reclame en ben je vooral zeer plaatselijk actief? Dan kun je wegkomen met een passieve houding.

Wij zijn geen Booking.com

Booking.com werkt weliswaar met een applicatie van onze hand; wij genieten desondanks niet dezelfde naamsbekendheid.

Valt je organisatie en daarmee de online aanwezigheid ook niet in één van bovenstaande groepen? Dan is de kans groot dat middels een website, webshop of online portfolio reeds de concurrentie aan wordt gegaan met branchegenoten. Wie vervolgens de meest relevante content heeft, kan over gediscussieerd worden. Alhoewel content belangrijk is, vormt de website-techniek de fundering. Vanuit diezelfde fundering kan het verschil worden gemaakt met concullega's door pagespeed en performance aspecten optimaal te benutten. Om hierbij niets aan het lot over te laten en verder te kijken dan PageSpeed tests, gebruiken we bewust geen Wordpress.

Wat Blue 2 Blond voor je kan betekenen

Naar de relatie tussen laadtijd (en daarmee gebruikerservaring) en conversie of omzet, is meerdere malen onderzoek naar gedaan. Websites die wij bouwen, vallen in de snelste groep van "Top performing sites" binnen hun industrie.

Voor onze opdrachtgevers realiseren we samengevat de snelste websites, middels best practices en PageSpeed suggesties. Daarbij nemen wij geen genoegen met halve maatregelen en laten we niets aan het (technisch) lot over.
Heb je nog niet de meest geoptimaliseerde als ook toegankelijk­e website binnen je branch? Doe dan vooral een beroep op onze kennis en kunde.