Google Tag Manager, één van de meer recentie versies in de Google Tracking history, is uit het leven van met name marketeers niet meer weg te denken. Google Tag Manager kent dan ook vele voordelen, maar heeft ook (overkomelijke) kanttekeningen.
Eigenhandig aan de slag met de AVG wetgeving, zonder juridisch traject? Kijk eens op AVG Cloud Register.
Voordelen van Google Tag Manager
De voordelen van Google Tag Manager, ten opzichte van bijvoorbeeld Universal Tracking, is dat er in de basis een éénmalige code snippet implementatie benodigd is. Vanaf dat moment kan vanuit Google Tag Manager één en ander verder naar je hand worden gezet, zoals:
- tracking doelen instellen (aangeklikt emailadressen, plaatsgevonden aanmeldingen);
- ipadressen voor analytics/tracking anonimiseren;
- SalesFeed of Hotjar opnemen in de website;
- AdWords of remarketing opnemen in de website (op zogenaamde turn-key basis).
Maar daar houden de Google Tag Manager voordelen niet op. Doordat Google Tag Manager asynchroon wordt ingeladen op een website, worden aanvullende bronnen die via GTM zijn ingesteld, ook asynchroon ingesteld. Dit levert je een initieel sneller (in)ladende pagina op en dus een hogere Google PageSpeed score.
Ook verbloemt het hiermee, vanuit de broncode, wat voor tags er ingeladen worden. Overigens is dit alsnog via bijvoorbeeld Chrome's network tab in te zien.
Google Tag Manager testen
Je hoeft vooral geen web techneut te zijn om codes toe te passen en doelen uit te rollen op een website. Voor tracking doelen vergt het hooguit geduld (wegens het al dan niet moeten lezen van handleidingen) en het testen van je aanpassingen.
GTM kent echter een ingebouwde debug feature. Maak aanvullend gebruik van Chrome extensies als Tag Manager Injector of Tag Assistant om je leven in het testen makkelijker te maken. Mocht dat niet voldoende blijken, dan kun je middels GTM versiebeheer een versie terug schakelen.
Google Tag Manager rechten
Bovendien zijn de rechten binnen Google Tag Manager in te stellen voor personen, en zijn deze op elk moment in te trekken. Op die manier kan bepaald worden wie codes mag toevoegen, wijzigen en verwijderen. Overigens zullen dit soort rechten, afhankelijk van het gebruikt CMS, ook via een CMS te verdelen zijn. Het LightBolt CMS kent bijvoorbeeld een uitgebreid rechtensysteem.
Google Tag Manager nadelen
Na het lezen van bovenstaand, kun je je bijna afvragen waarom je nog niet bent overgegaan op Google Tag Manager. Er zijn echter enkele kanttekeningen ofwel nadelen aan Google Tag Manager. Meerendeel van onderstaand is overkomelijk en dienen dus vooral even in ogenschouw te worden genomen bij de afweging tussen Google Tag Manager en alternatieve implementatie.
GTM en tracking
Alhoewel GTM een flexibel systeem kent om doelen op te zetten, kan het bij meer ingewikkelde doelen veel voeten in de aarde hebben of alsnog technische kennis benodigd zijn. Er mag echter worden aangenomen dat Google het instellen van doelen voldoende flexibel heeft gemaakt voor veel voorkomende doeleinden.
GTM, AVG en security
Wees op de hoogte van wat elke tag doet, met betrekking tot persoonsgegevens en bescherming ervan. De valkuil om de AVG op dit vlak links te laten liggen, bestaat natuurlijk ook buiten gebruik van Google Tag Manager om. Google Tag Manager heeft echter een lagere drempel om nieuwe tags of code-snippets in te voegen binnen een website. Sta in het kader van de AVG per tag die je embed, stil bij de bescherming van persoonsgegevens.
Opwerpen van specifieke cookie-walls, waar de AVG als ook ePrivacy wetgeving ons naartoe wil bewegen, kan lastiger zijn. Doordat alles via eenzelfde trechter wordt ingeladen, is het lastiger om toestemming te laten geven per cookie dat door tags voort wordt gebracht.
Schakel bovendien Two Factor Authenticatie binnen Google in, om kwetsbaarheden weg te nemen. Met een GTM account verschaf je jezelf toegang tot de website, doordat via die weg JavaScript code uitgerold kan worden. Ideaal om snel kwaadaardige code op te laten nemen en alle website bezoekers voor te laten schotelen. Google zelf zal niet snel gehacked worden, maar als GTM account houder kan hacking via social engineering op de loer liggen. Dit geldt ook voor website/CMS account houders, waar de toegang tot dit soort taken aan hun kant lager liggen.
GTM en Pagespeed
GTM is dus ideaal voor PageSpeed. Tegelijkertijd is diegene die aanvullende tags in de website plaats via GTM, ook de enige die meekijkt. Wanneer het via een developer loopt die omtrent PageSpeed kennis van zaken heeft, kunnen de nodige kanttekeningen worden geplaatst per tag of code snippet. Deze situatie kun je voorkomen, door te zorgen dat een marketeer tevens PageSpeed kennis heeft, of achter de schermen samen werkt met iemand die kennis heeft van PageSpeed.
Bijvoorbeeld, wanneer Hotjar wordt toegepast, kan de initiele laadtijd nog ideaal zijn, denk aan 99%. Echter, in praktijk hebben we gemerkt dat Hotjar invloed uitoefent op het gedrag van een website, waarmee deze soms laggy wordt bij het scrollen. Hetzelfde kan ook gelden voor het plaatsen van (remarketing) advertenties. Het implementeren van de bijbehorende tags is snel gedaan en de initiele pagespeed blijft intact. Aan het eind van de rit, kan een website echter minder prettig aanvoelen voor gebruikers, bijvoorbeeld door overdaad aan advertenties, of doordat bezoekers gebruik maken van oudere toestellen of oudere versies van bijvoorbeeld Android of iOs.
Tip: gebruik je enkel GTM en als GTM tag Google Analytics? Gebruik dan Google Analytics rechtstreeks, buiten GTM om. Hiermee sluit je overbodige DNS lookups en daarmee overbodige resources uit, wat alweer een verschil maakt in PageSpeed en dus website laadtijd.