Google Analytics verboden? Dit zijn de gevolgen en welke alternatieven kan jij gebruiken?
In Oostenrijk is er door een privacy toezichthouder uitspraak gedaan over het feit dat Google Analytics in strijd is met de Europese privacywetgeving. Google Analytics stuurt IP-adressen en cookiegegevens van gebruikers naar de Verenigde Staten, wat volgens hen verboden zou zijn.
De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt dat het gebruik van Google Analytics binnenkort mogelijk niet meer is toegestaan. De collega’s in Oostenrijk verboden het al en Nederland wil binnen enkele weken zelf zijn conclusies trekken.
Volgens de Oostenrijkse waakhond vallen de IP-adressen en cookies van gebruikers onder persoonsgevens en mogen om deze reden niet worden overgedragen aan de Verenigde Staten.
* Ook de geanonimiseerde versie van Google Analytics zal mogelijk niet meer toegestaan zijn.
Hoe zit het straks met mijn Analytics?
De Nederlandse autoriteit van persoonsgegevens voert momenteel onderzoek uit naar de kwestie. Ergens in het begin van 2022 zullen zij uitspraak doen en zeggen of Google Analytics nog is toegestaan in Nederland.
Benoemingswaardige alternatieven
Logischerwijs heeft Google Analytics het grootste marktaandeel met betrekking tot statistieken bijhouden, maar andere partijen hebben zich niet uit de weg laten slaan. Er zijn internationale en zelfs landelijke alternatieven voor Google Analytics. Wij zetten er een paar op een rijtje.
Statcounter
Een in 1999 opgericht bedrijf. Door de toen nog 16-jarige Aodhán Cullen. Het bedrijf wil hun leden het zo makkelijk mogelijk maken, zodat ondernemers de juiste beslissingen kunnen maken voor meer online succes.
De belangrijkste punten waarmee Statcounter een plaats op de markt heeft weten te winnen zijn het verkrijgen van verkeersanalyses. Deze geven jou inzichten in het gedrag van het betaalde verkeer, zodat jij je campagnes aan de hand hiervan weer kan optimaliseren. Ook is het mogelijk om klanten een annotatie mee te geven en een melding te krijgen wanneer deze gebruiker nogmaals jouw site bezoekt.
Uiteraard is er een functie die ervoor zorgt dat jij dagelijks, wekelijks of maandelijks je rapportages binnenkrijgt.
Matomo
Voorheen bekend als Piwik. Naast het leveren van geniale analyses, maakt het bedrijf zich ook hard voor privacy.
Matomo is geen nieuwkomer op de markt en heeft al een groot deel van het internet weten te veroveren. 1,4 miljoen websites in 190 landen maken gebruik van deze analysesoftware.
Iets wat ik persoonlijk heel tof vind is het feit dat ze hun data niet samplen. Dit houdt in dat ze bij een groot aantal bezoekers niet besluiten om analyses te maken gebaseerd op steekproeven, maar daadwerkelijk alle data gebruiken, ook al zijn het 10 miljoen bezoekers. Echter heeft dit ook een nadelige impact op de CO2 uitstoot, maar accuraat is het zeker.
Fun fact: Matomo betekent eerlijkheid in het Japans, dat moet wat zeggen.
Plausible
Plausible is een open source analysesoftware. Het mooie hieraan is dat je inzich hebt in alle codes en dat je precies kan zien wat er gebeurt. Je websitegegevens zullen dus in ieder geval niet naar de Verenigde Staten gestuurd worden.
Plausible maakt geen gebruik van cookies en verzamelt geen persoonlijke gegevens. Je hebt daarom ook geen cookiebanner nodig (wellicht wel voor andere plug-ins). Met Plausible dek je zeker weten het stukje AVG goed af.
De snippet die gebruikt wordt is ook maar 1,4KB “groot”. Dit is ongeveer 30x kleiner dan de Google Analytic snippet. Dus veel impact op je sitespeed zal het niet hebben!
Fathom
Net als Plausible richt Fatom zich erg op het privacygedeelte. De twee oprichters van het bedrijf, Jack Ellis en Paul Jarvis, willen het internet beter en meer privé maken.
De inzichten die je met Fathom kan verkrijgen zijn:
- Unieke bezoekersaantallen
- Aantal paginaweergaven
- Duur van het bezoek
- Bounce rate
- Meest bezochte pagina’s
- Vanuit waar de bezoekers komen
- Land, toestel en browser
Je kan Fathom 7 dagen uitproberen. Hierna zal je een abonnement af moeten sluiten. De abonnementen zijn gebaseerd op het aantal paginabezoeken.
Mocht een keer over het maximale aantal heen gaan is dat volgens Fathom geen probleem. Ze kijken in dit geval naar het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden en aan de hand hiervan stellen ze voor om je plan uit te bereiden.
Simple Analyics
Als laatste een bedrijf van eigen bodem, het Nederlandse Simple Analytics. Het simpel en AVG-proof houden de analytics is volgens oprichter Adriaan van Rossum de missie van het bedrijf.
Het simpel houden is in ieder geval goed gelukt. Je kan inzichten krijgen in:
- Paginaweergaven
- Verwijzende sites
- Meest bezochte pagina’s
- De grootte van het scherm waar je site op weergegeven wordt
- Browser en landen
Dus als je van simpele en clean vormgegeven dashboards houdt dan is Simple Analytics zeker een goede optie.