Vanwege snelheid maar ook toegankelijkheid hebben we slechts eens ter test een chatbot op onze site gehad, om hem vervolgens weer te verwijderen. Ook het abonnement van de chat-provider paste niet bij onze doelgroep. Oftewel, einde van de chatwidget.
Totdat onze lead developer, Erwin, er toch eens mee wilde puzzelen. Het begon zelfs als slechts een kleine widget om eenvoudig vanuit de site WhatsApp berichten te kunnen versturen. Daarbij hield de gemaakte widget alvast bij welke antwoorden er door de bezoeker getypt waren.
Praktisch was logischerwijs dat we de chatmodule direct kunnen laten voldoen aan onze pijlers:
- Een chatbot zonder impact op pagespeed, voor opdrachtgevers die een snelle website willen laten maken;
- Een chatbot die meeverandert met de kleuren, zoals dark-mode, maar ook bij gebruik van screenreader of toetsenbord de digitale toegankelijkheid van je website niet onderuit haalt;
- Een chatbot waarbij ingevoerde data niet via third-parties loopt, geen third party cookies nodig zijn en je de mogelijkheid hebt het gesprek te downloaden. Zo blijft de voor jou gebouwde website privacy compliant, zelfs met een chatbot;
- Een chatbot die zuinig is en geen bronnen verbruikt wanneer dat niet nodig is. Sterker, de chatbot zet zichzelf op dieet wanneer jij dat het aangegeven in je browser-instellingen. Ondanks de chatbot blijft je website dus zo duurzaam en groen als jouw bedrijf
De groei van onze chatbot
En dat veranderde snel in een volgende uitdaging: de chatbot terug laten praten. En dus bedacht Erwin regels en clausules om op basis van gebruikte woorden, maar ook huidige tijdstip of pagina, de chatbot terug te kunnen laten praten.
Live chatmodule
Toen dat eenmaal verzorgd was, was het niet moeilijk meer om de chat-berichten van een bezoeker door te sturen naar een backend. De volgende uitdaging was om als admin zijnde dan direct het gesprek over te kunnen nemen en live de conversatie aan te kunnen gaan.
Dat hebben we gedaan via EventStream, verreweg het meest eenvoudig om te implementeren voor een toepassing als deze, volgens Erwin. Wanneer je te maken hebt met meerdere chat-rooms en meer verkeer, kunnen andere oplossingen beter zijn.
Zoeken via de chatbot
Het is ondoenlijk om bij het opzetten van clausules en antwoorden vanuit de chatbot rekening te houden met elke situatie. En een chatbot die met de mond vol tanden komt te staan, geeft ook geen goede indruk. Hieronder tref je een antwoord die zich oneindig herhaalt wanneer de chatbot je niet begrijpt.
Deze optie is niet bekend, probeer het opnieuw.
Als gevolg werd het idee geboren om de chatmodule te koppelen aan de API van de interne zoekmodule. Wanneer je ergens al content over hebt geschreven, dan zal de chat de zoekfunctie raadplegen om als antwoord(en) te kunnen presenteren. Ideaal, en minder vaak een doodlopend spoor!
Intake gesprekken
Via de chatbot zijn ook funnels of intake gesprekken te maken. Denk aan het opvragen van budget, of de reden van contact opnemen. Voor iemand die wil solliciteren heb je wellicht andere data beschikbaar dan voor iemand die een je diensten wilt afnemen. Ook de vragen zullen daarbij anders zijn.
Afspraken maken via de chatbot
De eigen chatmodule is daarbij ook verrijkt met de mogelijkheid om emoticons te kunnen plaatsen en afspraken te kunnen maken. Dit laatste gaat via een datepicker widget. Voor de chatbot is Flatpickr gebruikt.
En het mooie is: wanneer een bezoeker heeft aangegeven online data te willen besparen, dan zal de chatbot extra scripts niet inladen, maar probeert het zo veel mogelijk terug te vallen op standaard oplossingen. Die ogen weliswaar minder mooi, maar voldoet aan de door de gebruiker aangegeven data-besparingswens.
Het heden van de chatbot
De meeste chatwidgets hebben ergens binnen het chatvenster subtiel opgenomen wie de leverancier is. Ook daar wilden we vanaf. Onze leverancier zit dus intern en betreft onze eigen lead developer. Inmiddels is de chatwidget zelfs als module opgenomen binnen het LightBolt CMS en kan dan ook door toekomstige LightBolt CMS website eigenaren in worden gezet. Inmiddels draait de chatbot alweer op een handvol verschillende websites. En ook gebruikersgemak is doorontwikkeld.
Zo is het bijvoorbeeld eenvoudig om uit een vraagproces te starten. Of juist om de chatbot een vraag nog een keer te laten stellen wanneer je je als bezoeker toch bedacht hebt. Denk aan het opnieuw inplannen van een afspraak nadat je de eerste keer toch meer over het webbureau wilde leren. Deze op het oog eenvoudige features misten we bij verschillende chatbot leveranciers.
Nieuwe content door de chatbot
Bovendien krijgen we vragen en inzichten die we anders niet kregen, doordat een vraag stellen via de chatbot een stuk laagdrempeliger is. En wanneer we er achter komen dat ons zaken wordt gevraagd welke binnen onze niche ligt maar wij nog geen antwoord op bieden, kunnen we hier weer content op schrijven.
Conclusie
Kortom, we kunnen de inzet van een chatbot aanraden, alhoewel we nu binnen LightBolt en dus ook onze site de luxe hebben dat we een widget hebben dat direct een antwoord-machine, live chat en afspraak-maker in één is.
Ook een site met chatbot èn behoud van snelheid, privacy, toegankelijkheid? Gebruik onze chatbot of neem contact met ons op.