Samen sterk voor een uitstekende website in Europa

Samen sterk voor een uitstekende website in Europa

Wat er in Europa speelt wordt steeds belangrijker, ook voor Nederland. Daarom wil de VVD delegatie binnen het Europees Parlement graag een eigen website, om goed te kunnen uitleggen wat ze doen, waar ze voor staan en hoe ze vanuit de Renew Europe Fractie opereren.

Dit voorjaar werd Blue 2 Blond gevraagd of wij de nieuwe website voor VVD Europa kunnen bouwen. Het Europees Parlement wordt steeds belangrijker en er was een sterke wens ontstaan om online een betere zichtbaarheid te creeëren voor de fractieleden van VVD Europa.

Waarom gekozen voor Blue 2 Blond?

Blue 2 Blond werd uitgekozen vanwege de sterke missie en beloftes om een veilige, duurzame, supersnelle, digitaal toegankelijk­e én mooie website te bouwen. Een uitdaging die we met veel plezier zijn aangegaan. Extra mooi; in 2019 deden wij n.a.v de Europese Parlementsverkiezingen een uitgebreid onderzoek naar de online presentaties van de partijen. Dat wij nu de website mochten bouwen van één van die partijen, is natuurlijk extra tof!

Lees hieronder hoe!

Ontwerp

Het ontwerp is sterk geïnspireerd op de website van vvd.nl. De kleuren, lettertype, navigatie en footer volgen het voorbeeld van de moederpartij van VVD Europa. Zo geeft deze nieuwe website meteen qua uitstraling herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Wel hebben we wat zaken een beetje gemoderniseerd, en er bijvoorbeeld voor gekozen een tekst te tonen meteen boven de vouw.

Vergelijking ontwerp homepages vvd.nl & vvdeuropa.nl

homepage vvd europa

Renew Europe logo

Wat ook meteen opvalt is dat er een extra logo is voor Renew Europe. Dit element heeft ons in de realisatie nog een redelijke hoofdbreker opgeleverd.

Ten eerste, een klein stukje staatskunde waarom dit element überhaupt bestaat: binnen het Europees Parlement werken politieke partijen uit de verschillende landen samen in fracties met soortgelijke politieke overtuiging. In het geval van de VVD Europa, zitten ze in de Renew Europe fractie (net als overigens D66).

Het verhaal van VVD Europa is dus in hoofdlijnen het verhaal van Renew Europe, het is er immers een onderdeel van. En dus moest ook hun logo verwerkt worden. Maar dit gaf een redelijke UX uitdaging, want een extra logo in de navigatie die niks doet, of opeens naar buiten verwijst, is natuurlijk raar.

Uiteindelijk hebben we een nieuw logo gebouwd. Eentje waar er een icoon is verwerkt die een externe link meegeeft en dus opent in een nieuwe tab.

Politiek verhaal omzetten tot een website die deze waarden weerspiegelt

Europa heeft een belangrijke rol, zelfs binnen online ontwikkeling komen we daar niet onderuit. Denk bijvoorbeeld aan de AVG / GDPR, dit is een Europese wetgeving.

Ook digitale toegankelijk­heid/ accessibility komt per 2025 Digitale Toegankelijk­heidsrichtlijnen voor vanuit Europa. Het zou ironisch zijn als een website die wordt gelanceerd niet aan de Europese wetgeving voldoet. Gelukkig zijn daar de Lightbolt CMS garanties voor!

Accessibility by design

Veel mensen hebben een beperking; bijvoorbeeld slechtziendheid of vanwege een motorische of auditieve handicap. Hoewel digitale toegankelijk­heid (accessibility) een mensenrecht is, zijn er helaas veel websites en apps vanuit de basis niet digitaal toegankelijk. En dus stuiten deze mensen met een beperking op drempels die hun isoleren van de maatschappij, dat steeds digitaler wordt. Dat is iets waar wij als webbureau op tegen zijn, en het Europees Parlement met ons. Wij als webbureau hebben deze website gebouwd volgens de webrichtlijnen (WCAG 2.1).

Deze [richtlijnen voor toegankelijk­heid] zal een positieve invloed hebben op het leven van meer dan 80 miljoen Europeanen met een handicap.

Europese Unie Parlement

Veilig & AVG Proof

Nog een wet van het Europees Parlement: de GDPR / AVG. De privacywet die wettelijke richtlijnen geeft voor de hele EU om (online) privacy te waarborgen en handhaven. Deze website is gebouwd met privacy by design & default als uitdaging. Paar zaken dat dit inhoudt in de praktijk:

  • Het website-beheersysteem (CMS) dat is gebouwd is het LightBolt CMS, een geheel Nederlands product.
  • Hosting wordt ook gedaan in een datacenter in Nederland
  • Code is volgens de OWASP guidelines gebouwd
  • Twitter (en andere third-party's) worden niet ingeladen via een embed. Door ze via een API op te halen sluiten wij de ongewenste tracking van Twitter uit.
  • Er is geen sprake van analytische of trackingcookies

Fun fact: VVD Europa's Europarlementariër Bart Groothuis is de cyber security expert van het EP. Hij heeft een hele nacht alles lopen testen en op hun nieuwe website afgevuurd, maar hij vond het echt heel goed uitzien.

Supersnel

Niet iedereen heeft een 5G internetverbinding en de nieuwste IPhone. Maar ook hen wil je de beste en snelste ervaring bieden. Binnen Nederland is dat meestal vrij goed te doen, maar verderop in Europa is dit soms een grote uitdaging. En al helemaal in de trein richting Brussel of Straatsburg 😉.

91% pagespeed score mobiel

100 % score pagespeed desktop

Duurzaam

Duurzaamheid, klimaat­doelstellingen, het zijn zeer actuele onderwerpen. Ook het internet heeft de nodige klimaat­impact. Maar de nieuwe website limiteert de impact aanzienlijk ten opzichte van bijvoorbeeld zijn zuster­website vvd.nl. Zo kunnen we onze impact toch verkleinen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan!

85% schoner dan andere websites

vvd.nl 86 procent slechter dan gemiddeld

Website:
vvdeuropa.nl
Oplevering:
oktober 2022
Teamleden:
Erwin  HofmanJohan  devblue.nlKarlijn  LöwikRobert Silos blue2blond.nl