Maand van website toegankelijk­heid en snelheid

  • ± 3 minuten

Na 25 mei als mijlpaal voor de privacy wetgeving, beter bekend als de AVG of GDPR, is er voor websites een tweede meetmoment. Dit meetmoment omslaat, afhankelijk van de type organisatie, twee website niches: toegankelijk­heid en snelheid.

Website privacy

Alhoewel bij de AVG wetgeving vooral aan grote organisaties of informatiesystemen wordt gedacht, speelt privacy ook binnen websites een rol. Echter, dit lijkt in praktijk zelden voor de hand te liggen (denk aan het feit dat 86% van juristen websites niet privacy compliant zijn). Let bij de bouw van websites bijvoorbeeld ook op gebruik van (social media) widgets, meegekomen cookies en bezoekers-analyse (Google Analytics). Zelfs het invoegen van een youtube film kan als gevolg hebben dat de website niet volledig privacy compliant is.

Onze privacy partner AVG Cloud Register publiceert met regelmaat privacy-onderwerpen als ook praktische handvaten voor websites, ongeacht bedrijfs­websites of blogs.

Mobiele snelheid

De focus van niet enkel gebruikers, maar als gevolg daarvan ook Google komt steeds meer bij smartphone gebruik te liggen. Al in 2015 kondige Google een mobile-first algoritme aan, door buitenstaanders gekscherend omgedoopt tot Mobilegeddon.

PageSpeed

Ook Google's eigen PageSpeed test werd niet ongemoeid gelaten: 10 januari 2018 gaf Google aan Real World gebruikerservaring terug te laten komen in de test-resultaten. In plaats van droge cijfers, kreeg werkelijke gebruikerservaring meer nadruk.

Performance

Performance is dus minstens zo belangrijk. Waar de PageSpeed Insights de focus ook al enigszins verlegd heeft door de score meer te laten baseren op performance, geeft Google's Lighthouse een beter beeld van de performance. Bij de test wordt de gelegenheid niet onbenut gelaten om enkele trivia te vermelden welke het belang van goede pagespeed als ook performance te onderstrepen:

As page load time goes from one second to 3 seconds, the probability of a mobile site visitor bouncing increases 32%
[Source: Think with Google]

If a site takes >1 second to become interactive, users lose attention, and their perception of completing the page task is broken
[Source: Google Developers Blog]

53% of all site visits are abandoned if page load takes more than 3 seconds
[Source: Google DoubleClick blog]

The BBC has seen a loss of 10% of their users for every extra second of page load
[Source: Google DoubleClick blog]

Walmart saw a 1% increase in revenue for every 100ms improvement in page load
[Source: WPO Stats]

Het feit dat Google de website snelheid een laadtijd van belang vind, schreven we reeds eerder over.

Web toegankelijk­heid

Alsof performance niet genoeg is, valt ook algemene SEO, een eventuele Progressive Web App en toegankelijk­heid te testen via Google Lighthouse. Dat laatste komt van pas wanneer je opdrachtnemer bent voor overheidsinstanties. Per 1 juli 2018 trad namelijk de Nederlandse wetgeving voor digitale toegankelijk­heid voor de overheid in werking. Deze wet vloeit voort uit de Europese richtlijn die in 2016 werd aangenomen.

Diensten digitaliseren, waaronder ook overheidsdiensten. Volgens verschillende bronnen hebben meer dan 350.000 mensen een visuele beperking aan beide ogen. Volgens wetenschappers zal het aantal mensen dat lijdt aan blindheid zelfs verdriedubbelen.

Dit toont niet enkel het belang van ondersteuning in toegankelijk­heid voor hulpmiddelen als screenreaders aan, die door deze doelgroep in wordt gezet, ook gebruik van (niet contrasterende) kleuren kan een rol spelen.

Toegankelijk­heid testen

Toegankelijk­heid is veelal goed te testen door na te gaan of een website te gebruiken is zonder muis, met enkel toetsenbord dus. Frustreert het op deze manier navigeren door een website? Dan zal dit ook van toepassing zijn voor mensen met een visuele beperking. Aanvullend levert Lighthouse een goed rapport omtrent toegankelijk­heid.

Echter, net als pagespeed of performance, hoeven niet alle euvels middels een geautomatiseerde test boven water te komen. Denk aan Wordpress en ritical Render Path, waarbij deze techniek zoals zij die toepassen, juist weer ten koste gaat van verdere pagespeed.

Wat Blue 2 Blond voor je kan betekenen

Naar de relatie tussen laadtijd (en daarmee gebruikerservaring) en conversie of omzet, is meerdere malen onderzoek naar gedaan. Websites die wij bouwen, vallen in de snelste groep van "Top performing sites" binnen hun industrie.

google lighthouse test resultaten

Voor onze privacy partner AVG Cloud Register, hebben we naast een 100% PageSpeed Score, ook goede resultaten gehaald binnen LightHouse.
Heb je nog niet de meest geoptimaliseerde als ook toegankelijk­e website binnen je branch? Doe dan vooral een beroep op onze kennis en kunde.