Wij weten het wel
Wij delen als webbouwers graag onze kennis, door onderzoek te doen, code te delen en te schrijven over onze USP's, waaronder snelheid/pagespeed, online duurzaamheid, privacy en digitale toegankelijkheid.
Hopelijk met niet teveel technische abracadabra, maar wél bruikbare tips!😉
Blogs
Ook wanneer performance je aan het hart gaat of een WPO-er bent, is de kans aanwezig dat niet alleen jouw online concurrent, maar ook jij performance optimalisatie verkeerd doet. Twee handenvol kenmerken:
De intentie van Wiechers Wonen is altijd: pionier zijn in de meubelbranche als ook online. En online ervaring gelijk trekken met de klantervaring in de winkel. Met een optimale website blijft men bereid om rond te klikken en over te gaan tot conversie.
Zelden ben ik kort van stof als er een onderwerp binnen mijn vakgebied wordt aangesneden. Omdat het antwoord te lang was voor LinkedIn op het vraagstuk of AMP een oplossing is voor een goede ranking in de zoekmachine resultaten en welke andere oplossingen er zijn, dit artikel.
Voorheen kon de vraagstuk voor een native app of web app afhangen van de doeleinden, maar het verschil in mogelijkheden wordt met PWA steeds vager.
De grootste uitdaging onder de voormalige PageSpeed Insights tests, is volledig komen te vervallen nu de PageSpeed Insights gebruik maakt van de Lighthouse engine.
Het LightBolt CMS gaat reeds optimaal om met door gebruikers geuploade afbeeldingen. Als kers op de taart, hebben we daar een aanvullende techniek aan toegevoegd. Webp!
Google's PageSpeed Insights is één van de vele tool-sets die een gemiddelde frontend developer tot zijn arsenaal rekent. Hopelijk hoorde Google's Lighthouse daar ook reeds bij. Lighthouse is een Google extensie dat vanuit de browser (DevTools), command line of als node module gedraaid kan worden. Het geeft middels scores vervolgens inzicht in onder meer de performance, accessibility en SEO.
Naast JavaScript vormen afbeeldingen de grootste last van websites. Afbeeldingen kunnen bovendien al snel te groot gepresenteerd worden en valt dus als bronmateriaal eenvoudig in te optimaliseren.
In samenwerking met AVG Cloud Register B.V. hebben we voor ondernemend Nederland een software oplossing gebouwd om AVG proof te zijn. In het beginsel bedoeld voor het eigen netwerk, is de tooling vanwege de vraag en interesse doorontwikkeld tot een SaaS oplossing.
Een pagespeed en performance optimale website, bereik je met een combinatie van factoren. Server side en client side, waarbij ook hosting het verschil kan maken in een pagespeed optimalisatie traject.
Online ben je niet snel uitgeleerd en valt er ook altijd van elkaar te leren. Eén van de punten die ten grondslag liggen aan de onder meer SEO gerelateerde publicaties op deze website. Dit keer: Hoe je met de juiste technische SEO tips een bedrijf aan miljoenen extra omzet helpt.
Na 25 mei als mijlpaal voor de privacy wetgeving, beter bekend als de AVG of GDPR, is er voor websites een tweede meetmoment. Dit meetmoment omslaat, afhankelijk van de type organisatie, twee website niches: toegankelijkheid en snelheid.
Alhoewel een voortborduursel op reguliere expressies, behoort DomDocument in mijn optiek niet meer tot de categorie micro-optimalisatie. Daar is het relatief gezien te langzaam voor, maar daar krijgen we een betrouwbare methode voor HTML manipulatie voor terug!
Reguliere expressies zijn ongelooflijk praktisch om input te scannen of tekst manipulaties te doen. Echter, ze staan er ook om bekend langzaam te zijn en dienen dus vermeden te worden indien mogelijk, wordt gezegd.
In navolging van Netflix, gaat ook Blue 2 Blond de navigatiebalk onderaan plaatsen. Dit raakt logischerwijs de smartphone/touchscreen versie van responsive websites.
Een schokkerige animatie of laggy scroll gedrag, we kennen het allemaal. Zelfs wanneer het goed zit met de eigenlijke pagespeed, kan een slechte performance alsnog impact hebben op doorklikgedrag van bezoekers en dus conversie.
Vanaf begin juli 2018 is het zover; webpagina's die langzaam inladen voor een eindgebruiker, kunnen een negatieve impact in de Search Engine Result Pages (SERP's) tegemoet zien. Verdeeld over meerdere blogs, valt de visie van Google en daarmee ook marketeers te ontleden.
Google Tag Manager, één van de meer recentie versies in de Google Tracking history, is uit het leven van met name marketeers niet meer weg te denken. Google Tag Manager kent dan ook vele voordelen, maar heeft ook (overkomelijke) kanttekeningen.
Vanuit ons netwerk merken we dat stappen ondernomen worden om geleidelijk voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wetgeving. Voor de ene situatie eenvoudiger dan de andere. Voor websites welke als online visitekaart en informatieverschaffing fungeert, kan het op het eerste gezicht vrij overzichtelijk zijn, maar schijn kan bedriegen!
De cookie-popup; Iedereen kent ze, de één is beeldvullender dan de ander. Soms kom je er gewoonweg niet in, voordat je cookies accepteert. Gebruik je echter enkel tracking-cookies, dan kan het volstaan om ip-adressen geanonimiseerd op te slaan om je website te ontdoen van tracking cookies. Twee vliegen in één klap; je bent ook dichter bij AVG compliance.